Nelžete dětem, že budou potřebovat rozeznat druhy nerostů

Asi neznám člověka, který by se s tím někdy v průběhu života nesetkal. Naučit se třeba znění nesmyslné, nezáživné básně nebo se naučit nazpaměť chemické konstanty, které si můžete snadno najít v tabulkách. Přesto někdo vyžaduje váš čas k tomu, abyste se tyto malicherné a otravné věci naučili.

V takovou chvílí většinou přichází otázka “Proč? Proč se to mám učit, když mi stačí vědět, kde to najdu?”. Mnohým učitelům, lektorům, kazatelům… ovšem nestačí fakt, že látku chápete, a umíte ji. Oni vyžadují, aby látka byla interpretována doslovně. “Odvodit vzoreček? To ať tě ani nenapadne! To, že víš, o čem je Kytice? To mě nezajímá, já chci, abys uměl odrecitovat alespoň půlku básní z této sbírky.”

“To je normální, že lidi musí dělat to, co nechtěj” – normální to může být pro lidi, kteří si to nechají líbit, ale normální není dělat to, co nechci, to v čem nevidím smysl nebo snad to, s čím nesouhlasím. Učení je poznávání chtěného i nechtěného, ale rozhodně ne nuceného – tomu se totiž říká otročení mysli.

“V práci taky musíš dělat to, co je potřeba” – jenže do práce chodíte dobrovolně. V práci většinou musíte dělat činnost, která generuje zisk, a ta má alespoň základní opodstatnění. Vyjmenovat podle abecedy seznam minerálů zisk netvoří, a takový požadavek po vás v práci s největší pravděpodobností chtít nebudou. Navíc v práci existuje šance nedělat nesmysly tím, že navrhnete změny, které se uchytí. To ve školství jako žák nemůžete, a hlavně je taková snaha brána jako útok na autoritu.

“Když se nebudeš učit, tak budeš mít špatnou práci (a málo peněz)” – to je snad to nejsmutnější, co můžete, dítěti říci. Tímto jej učíte, že jsou profese, které jsou špatné a zaslouží si opovržení. Obzvláště se pak naráží na práci rukama. Dle mého to je nevyzrálý názor, který jen děti naučí nevážit si řemesel. Asi nemá smysl připomínat, že jedničkářka z pajdáku bude statisticky vydělávat méně, než trojkař z truhlářského učňáků. Stejně o to ani tolik nejde. Nemá smysl porovnávat profese, a tvrdit, že se čtyřkou z fyziky budete dělat nějakou práci, která je jakože horší, než ta pro jedničkáře.

Nelžete dětem

Neponižujte sebe, a ani děti. Nelžete dětem, že je něco potřeba, když sami moc dobře víte, že to potřeba není, a jedná se jen o nutnost, která má uspokojit perverzní choutky zapšklého učitele, kazatele, zkoušejícího… Děti stejně tu lež snadno prokouknou. Kdo by taky věřil, že nebude mít dobrou práci jen proto, že neumí roztřídit nerosty nebo zařadit petržel do druhu zeleniny…

Láska k učení je přirozená věc

Skoro bych si dovolila tvrdit, že výchozím nastavením člověka je nutnost stále něco nového objevovat. Tato potřeba roste/klesá s tím, jakým směrem se udáváme, co jsme při poznávání objevili, kdo nám pomáhal a, kam nás vedl. Učení je stejně důležité jako kyslík. Žijeme tak dlouho, dokud se něco učíme. I když to nemám věděcky ověřeno, a taky jsem se nezeptala všech lidí, kteří chodili po této zemi, tak si myslím, že učení miluje každý. Ten, kdo tvrdí, že ne, tak si zřejmě plete učení s nuceným akceptováním informací, které nepovažuje za podstatné.

Líbíl se Vám článek?

Díky darům nemusí být na webu reklama. Děkuji všem, kteří přišpeli 🙂
PayPal
Bitcoin
Bankovní převod: Platební brána
BTC adresa: 1ECxFCzP3n3t6Rq8zMcQZpkPQbw2QYchWL