Oslavování nezdravého životního stylu versus body positivity

Než se začtete do tohoto článku, a začnete si z něj vytvářet nějaký obraz, tak bych ráda uvedla, že osobně nestojím na žádné straně pomyslných barikád. Pokouším se laicky popsat své pocity a poznatky z obecně rozšiřujícího se fenoménu, který někdo označuje jako body positivity, někdo jako glorifikaci obezity či nezdravého životního stylu, a někteří dokonce jako politickou propagandu zhýralého západního života. Lze vůbec napsat nezaujatý článek bez emocí a hejtů na názorovou opozici? Zkusím to.

Skoro každý, kdo se nachomýtl kolem modního odvětví, a to i tím, že si prohlédl kolekci H&M, má k tomuto tématu co říct. Snad jen mně přijde, že mám víc otázek než závěrů. Tak proč psát článek, který nebude opředen pevnými daty a zkušeností? Naprosto pochopitelná otázka, na kterou odpovím trochu jako nositelka vysoké školy života, jednoduše se snažím laicky poohlédnout po této problematice, a napsat něco z pohledu člověka, který sice neví, co bylo v novém Cosmopolitanu, ale právě tím snad může nabídnout nezaujatý názor diváka “širší veřejnosti”. Tím se nechci stavět do role hlasu lidu, na to tady máme jiné odborníky.

Body positivity

Tak jo, jdeme na to. “Oficiální” definice body positivity movementu se mi líbí. Našla jsem vícero definic, ale všechny se víceméně shodovaly v základu, že každé tělo může mít “pozitivní obraz”. Myšleno tím je přijetí, že existují různé typy těl, velikostí, barev, atd., což je pravda, a je nesmysl tvrdit něco jiného. Co si pod tím představím? No, asi to, že vás nikdo nezavře do sklepa, jen kvůli tomu, že jste tlustí, hubení, dlouzí nebo máte nějaký zdravotní deficit, který se projevuje na vašem vzhledu. Naprosto v pořádku – pod takovou definici bych se dokázala podepsat. Bohužel, přílepky k této definici jsou již vágnější, a ačkoliv mohou mít pozitivní dopad, tak zároveň dávají úrodnou půdu pro kritiky. Zcela chápu, že se taková hnutí snaží vnést do obrazu, že není v pořádku někoho smažit za to, že je obézní. A že asi nebude nejlepší pokřikovat na lidi “hej, jste tlustí, dejte si salát”. To je prostě krajně hloupé, a zároveň zcela zbytečné. Představa, že někdo zhubne tím, že mu budete nadávat a shazovat jej, je prostě stejná, jako když ve škole péruje učitelka žáky, že jsou hloupí a nikam to nedotáhnou.

Glorifikace nezdravého životní stylu

Tato fráze se často užívá v souvislosti s reklamou, běžně třeba když firma na spodní prádlo dá na úvodní stránku svého katalogu očividně obézní modelku. Jen ve zkratce uvedu, že firma by si měla sama určit, koho tam dá, jistě pod tím mají záměr, a ten buď můžete respektovat, nebo se s tím smířit a danou firmu nepodpořit třeba tím, že si u nich už nich nic nekoupíte. Teď však zpět k věci. Koupíte si časopis, kde na obalu pózuje někdo s jasně odhalenou obezitou – propagující spodní prádlo.

  • Obezita existuje a existovat bude, a tito lidé mají nárok nosit, kupovat si a mít reklamu na to spodní prádlo. Když je někdo ochoten zaplatit a nikdo není nucen kupovat.
  • Někdo může namítnout, že není vhodné, aby mládež měla za vzor obezitu ve spodním prádle Calvin Klein.
  • Někdo může říct, že nezdravý životní styl by se neměl propagovat, tady se je však nutno zeptat, jestli dotyčnému vadí i kouřící Uma Thurman v Pulp Fiction? Mně ten přebal filmu přijde skvostný, a propagaci nezdravého životního stylu bych si pod ním nepředstavila. Přesto by se takový obal dal kritizovat stejným způsobem.
  • Někdo může zase tvrdit, že je taková propagace potřeba, protože je mainstream přesycen hubenými, a je potřeba uvést realistický vzhled těla. Což je podle mě velmi toxický názor, protože zase shazuje hubené lidi, které staví do role nějakých nepřirozených mimozemšťanů z planety Plastic.

Těch postojů bude asi řadově víc, zřejmě tolik, kolik bude pozorovatelů. Snažila jsem se udělat průřez toho, co jsem vypozorovala z reakcí na body positivity a třeba na známý billboard, který můžete dohledat pod “I speak my truth in #mycalvins”. Cíleně vynechávám extrémy, které vyloženě ponižují obézní modely, ale také jsem vynechala i ty, kteří s vášní vítají tuto kampaň. Přeci jen si chci zanechat ten nádech “průměrňáctví”.

Jak má vlastně vypadat ideální reklama?

Kdybych to věděla, tak teď nepíšu tento blog, ale dělám PR nějakému velkému gigantovi. Nějaké základní povědomí však máme o reklamě asi všichni. Charles Bukowski napsal v knize Faktótum, že každý, kdo se naučil psát, si někdy myslel, že může být spisovatel. No. a každý, kdo viděl reklamu si vlastně zřejmě myslí, že ví jak má reklama vypadat. Ideální reklama by měla ideálně pozurážet zcela všechny, aby si nikdo nemohl stěžovat, že byl ošizen.

Jsou nějaké hranice, za které by se nemělo jít?

Možná k nelibosti některých čtenářů si myslím a dovolím prohlásit, že ano. Jsou hranice, přes které by se nemělo jít. Tyto hranice nemusí být pevné. Ale regulace v podobě nějakého přirozeného společenského konzervatismu je dle mého nevyhnutelná a žádoucí. Nechci tím urazit jakákoliv alternativní hnutí, menšiny či lidi různých proporcí atd., ale některý obsah bude vždy působit explicitně, a měl by tak působit. Některé věci mají spadat na okraj, do alternativních sfér. A není to nutně špatně. Protože téměř každý v něčem spadá do alternativy – do menšiny. Lidem nevtlučete modely chování, kterým nebudou věřit.

Nechci radit hnutím jak mají hnout, na to nemám žádné zkušenosti, ale přeci jen vidím prostor, který není příliš využitý. Chybí mi důraz na lidský individualismus se vším všudy. Myšleno jak v tom, že existují různí lidé, tak v tom, že existuje velká masa, ve které můžete být namočeni, můžete tam být nějak okrajově, ale vždy vás nějak ovlivní. Ta masa není nutně zatvrzelá, a nestagnuje, jen je příliš velká, aby se s ní dalo rychle hnout. Cílem oněch hnutí nemá být tlačit vší silou, aby se hnulo co nejrychleji. Ale tlačit správně tak, aby se ta masa dala sama do pohybu, a nejlépe na ni nemusel být vyvíjen tlak, který by ji nakonec mohl úplně shodit.

Líbíl se Vám článek?

Díky darům nemusí být na webu reklama. Děkuji všem, kteří přišpeli 🙂
PayPal
Bitcoin
Bankovní převod: Platební brána
BTC adresa: 1ECxFCzP3n3t6Rq8zMcQZpkPQbw2QYchWL